Klik Nuffnang Ads

Monday, December 24, 2018

RESEPI BISKUT COKLAT CHIP MUDAH

BAHAN-BAHAN:

1 CAWAN BUTTER LEBIH KURANG 230 GRAM
(SAYA GUNA BUTTER TATURA RM9.++ SEKETUL @ 250 GRAM)
SETENGAH CAWAN GULA PERANG (BROWN SUGAR)
1 BIJI TELUR GRED A (KELUARKAN DARI PETI AIS LEBIH AWAL)
1 SETENGAH SUDU TEH ESEN VANILLA (SUDU KFC)

BAHAN KERING DIAYAK TERLEBIH DULU:

2 1/2 CAWAN TEPUNG GANDUM
1 SUDU TEH  BAKING SODA (AKU GUNA SUDU KFC)
1/2 SUDU TEH GARAM HALUS

2 CAWAN COKLAT CHIP (AKU GUNA COKLAT CHIP MAHAL SIKIT SEBAB NAK MAKAN SENDIRI DAN PUAS HATI)

ATAU (PILIH SALAH SATU)

2 CAWAN COKLAT M&M

CARA BUAT:

1. mula-mula, panaskan oven 180c
2. satukan butter (aku keluarkan dulu butter dari peti ais dalam 5 minit, nak bagi lembut sikit), gula perang, telur dan vanila dalam mangkuk. Pukul sampai kembang, sebati dan gula hancur)
2. masukkan pula bahan-bahan kering yang telah diayak. Gaul mesra.
3. masukkan pula coklat chip. gaul sebati lagi.
4. aku cubit-cubitkan adunan tadi dan letak atas dulang pembakar.
5. bakar 18-20 minit. api atas bawah. suhu 180c
6. bila dah masak, biarkan dulu sehingga sejuk. lepas tu baru masuk dalam bekas kedap udara.
7 adunan yang tak habis, aku simpan dalam peti ais je. bila nak bakar, aku keluarkan dari peti ais. so far, rangup elok je biskut aku. boleh la tahan seminggu. sebab asyik makan je kerjanya.

  Ini adunan aku letak coklat m&m

 Ini adunan yang tak letak apa-apa 

 Ini contoh gula perang. Sebelah tu contoh cawan aku guna. Guna cawan yang sama je untul sukatan cawan tepung, gula dan butter.

 Ini la biskut coklat chip aku tu. Dah tinggal sikit baru nak tangkap gambar. Memang senang sangat buat biskut coklat chip ni rrupanya.

No comments:

Post a Comment