Klik Nuffnang Ads

Sunday, January 11, 2015

Air Asam Kunyit

Sesuai untuk ibu yang dalam pantang, kaum wanita yang nak lancarkan darah haid, buang angin dalam badan, menyegarkan tubuh badan.

Bahan bahan
Air bersih satu liter
Sesudu besar as jawa
Gula melaka
Kunyit hidup
Halia

Cara buat
Hiris nipis atau tumbuk atau blender bahan diatas. Berapa banyak yang nak letak tu terpulang. Satu kan kesemua bahan tadi didalam periuk dan didihkan.
Jangan lupa Kacau gaul.
Bila dah mendidih dan air dah bertukar warna, boleh la tutup api dan tapis air tadi untuk disimpan dalam bekas lain. Aku tunggu suam-suam baru aku minum.
Air asam kunyit ni untuk sekali penyediaan, boleh la minum untuk 3 hari.

Semua bahan bahan diatas memang benda basic yang ada dalam peti ais aku. Jadi no wonder la aku boleh buat air jamu ni sesuka hati.
Air asam kunyit ni aku cuma minum 3 hari berturut-turut sebulan.
Tak lalu aku nak minum tiap hari. Sebab rasa dia manis pedas masam.


No comments:

Post a Comment